Sök:

Sökresultat:

204 Uppsatser om Epipolär geometri - Sida 1 av 14

Geometri i förskolan : En studie av Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur

Syftet med studien Àr att undersöka olika pedagogiska inriktningars arbete med momentet geometri, för att fÄ en inblick i vilket arbetsÀtt de har med former, rumsuppfattning och mÀtning som hÀr representerar begreppet geometri.Studien beskriver de olika inriktningarnas kunskapssyn och arbetssÀtt som framkommit genom intervjuer av pedagoger inom Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur.Alla de pedagogiska inriktningarna arbetade med geometri pÄ skilda sÀtt utifrÄn sin inriktning, alla fick med de delar som hÀr representerar geometri men kunskaperna hos pedagogerna kring geometri pÄ djupet var skiftande och det handlar ofta mer om hur insatt pedagogen Àr i sÄvÀl Àmnet som arbetssÀttet..

Arbetsmetoder i geometri: Ă„ldrar 10-12 Ă„r

En studie har gjorts i vilka arbetsmetoder lÀrare anvÀnder i Àmnet geometri för barn i Äldrarna 10 - 12 Är. Resultatet visar pÄ att lÀrarna arbetar med praktisk matematik i geometri, men att det Àven Àr viktigt med konkret matematik dÀr eleverna kan koppla sina kunskaper till verkligheten utanför skolan..

Geometri : Hur lÀrare undervisar i geometri i de tidigare skolÄren

Ett flertal bÄde internationella och nationella undersökningar visar att svenska skolelever blir allt sÀmre pÄ matematik. Ett delomrÄde som ofta utpekas Àr geometri. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ hur Àmnet geometri har utvecklats i den svenska skolan samt vilka metoder och begrepp lÀrare anvÀnder sig av nÀr de undervisar i geometri i de tidigare skolÄren. Empirin har hÀmtats frÄn Ätta semistrukturerade intervjuer och frÄn studier av gamla lÀroplaner. Resultatet visar att lÀrare anvÀnder en mÀngd begrepp och metoder i sin undervisning men att det finns ett behov av fortbildning hos lÀrarna.

Elevers svÄrigheter i geometri : En studie om elever i skolÄr nio

Geometri Àr ett matematiskt omrÄde som visat sig vara svÄrt för svenska elever. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vilka aspekter pÄ geometri elever i Är nio, med sÀrskilt stöd i matematik, behöver utveckla för att nÄ godkÀnda resultat. Den söker Àven svar pÄ vilka faktorer som pÄverkar eleven i inlÀrningssituationer.Empirin inhÀmtades genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att begreppsförstÄelse, formelhantering och förmÄga att kommunicera Àr aspekter som mÄste fördjupas för att mÄlen i matematik ska nÄs. De mest frekventa pÄverkansfaktorer som angavs i inlÀrningssituationer var lÀraren, tiden, kompisar och lÀromedlet..

Utematte Àr kul! : Ett utvecklingsarbete om hur utomhuspedagogik kan stimulera elevers lÀrande i geometri.

Syftet med det hÀr utvecklingsarbetet var att fördjupa oss i hur utomhuspedagogik som lÀrandemiljö kan stimulera elevers lÀrande inom geometri. Verktyg som anvÀndes för dokumentation i utvecklingsarbetet var observationer och loggbok samt studerande av tidigare forskning. Vi har planerat och genomfört sju aktiviteter i Ärskurs 2 och 3 med totalt 25 elever.  Genomfört utvecklingsarbete visar att utomhuspedagogikens lÀrandemiljö Àr ett bra komplement i matematikundervisningen. De deltagande eleverna har visat att ett lustfyllt arbetssÀtt stimulerar ett hÄllbart lÀrande. Eleverna har uppvisat ett intresse för geometri och en iver för ett fortsatt lÀrande.

GrundlÀggande hyperbolisk geometri

I denna uppsats presenteras grundlÀggande delar av hyperbolisk geometri. Uppsatsen Àr indelad i tvÄ kapitel. I första kapitlet studeras Möbiusavbildningar pÄ RiemannsfÀren. Andra kapitlet presenterar modellen av hyperbolisk geometri i övre halvplanet H, skapad av Poincaré pÄ 1880-talet.Huvudresultatet i uppsatsen Àr Gauss ? BonnétŽs sats för hyperboliska trianglar..

Diagnostisering av elever i geometri : En studie med utgÄngspunkt i van Hieles teori

Detta Àr en studie som har sin utgÄngspunkt i Pierre M. van Hieles teori om lÀrande i geometri, som presenterades 1986 i boken Structure and Insight. Van Hiele har i boken vidareutvecklat sin och Dina van Hiele-Geldofs ursprungliga lÀrandeteori frÄn 1955. VÄr studie har som syfte att se om van Hieles teori gÄr att tillÀmpa i en individuell, skriftlig diagnos för att nivÄbestÀmma elever i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet..

LUSTFYLLD GEOMETRI FÖR 8-9-ÅRINGAR : - med hjĂ€lp av konkret material och vardagsnĂ€ra matematik

Syftet med detta utvecklingsarbete Àr att utforma och utvÀrdera en lektionsserie för att se om det Àr möjligt att lÀra geometri med hjÀlp av konkret material och vardagsnÀra matematik, för elever i Äldern 8-9-Är. För att utforma och utvÀrdera utvecklingsarbetet har intervjuer anvÀnts som metod. I arbetet planerades och genomfördes fyra temadagar tillsammans med 13 elever dÀr varje lektionstillfÀlle hade fokus pÄ ett omrÄde inom geometri. Genomförandet visar att arbetet med konkret och vardagsnÀra matematik inte behöver vara invecklat utan Àr fullt av möjligheter. Intervjuerna visar ocksÄ att det Àr lustfyllt för eleverna och de visar stort engagemang och intresse för uppgiften.

Geometri - ur ett lÀrarperspektiv

Fantasy War Game Àr en spelmotor gjort i PHP med inslag av Java. SjÀlva striden Àr uppbyggd med objektorienterad programmeringsmetodik. Spelet Àr ett textbaserat rollspel i high fantasy-miljö. Sidan Àr ett interaktivt konfliktspel dÀr spelarna kan utveckla sitt gÀng, slÄss mot monster eller andra spelare..

Att förenkla hydraulisk modellering vid översvÀmningskartering - Betydelsen av tvÀrsektionernas geometri under vattenytan vid normala flöden

Idag ses information om tvÀrsektionens geometri under vattenytan som vital för att kunna utföra översvÀmningskarteringar. Att ta fram sÄdan information kan dock mÄnga gÄnger vara en bÄde tids- och resurskrÀvande process, varför det Àr intressant att undersöka möjligheterna av att förenkla denna del av översvÀmningskarteringen. Med VÀsbyÄn som studieomrÄde syftade denna studie dÀrför till att undersöka hur viktig tvÀrsektionens geometri under vattenytan Àr, i förhÄllande till Mannings tal, för möjligheten att förutspÄ vattenstÄnd vid större flöden Àn normalflödet. Detta gjordes genom att i modelleringsprogrammet HEC-RAS skapa tvÄ fiktiva tvÀrsektionsformer, en rektangulÀr och en triangulÀr, vars dimensioner anpassades efter ett kÀnt flöde och vattenstÄnd. DÀrefter simulerades olika extremflöden för de tvÄ olika tvÀrsektionsformerna vid olika Mannings tal.

Variation och kritiska aspekters betydelse- : för elevers lÀrande i geometri

Syftet med den hÀr rapporten Àr att se om elever som har svÄrigheter inom ett specifikt matematiskt omrÄde fÄr den undervisning de behöver för att nÄ upp till mÄlen. En diagnos gjordes med elever i Är fyra inom omrÄdet geometri. De har dÀrefter haft en lektion dÀr en pedagog blivit filmad. DÀrefter gjordes ytterligare en diagnos med eleverna för att se om resultatet Àr bÀttre, sÀmre eller Àr oförÀndrat. Det insamlade materialet analyserades ur ett variationsteoretiskt perspektiv.

Geometriundervisningen

I detta arbete studerar jag vilken instÀllning nÄgra yrkesverksamma lÀrare har till geometri och hur de uppfattar sin undervisning. Jag presenterar nÄgra forskares undersökningar och uppfattningar om barnens kunskapsutveckling inom geometri, hur lÀranderesultat ser ut, kvalitéer av olika undervisningsmetoder, hur det ser ut ute pÄ fÀltet och hur det borde se ut. Jag jÀmför sedan detta med det resultat jag fÄtt fram genom mina intervjuer med lÀrarna. Jag har hittat mÄnga likheter mellan forskningsresultat och mina intervjuresultat. Genom undersökningen har jag kommit fram till att lÀrarna, speciellt i de tidigare Ären i grundskolan, i stor utstrÀckning strÀvar efter att undervisa pÄ ett sÀtt som liknar det som forskningen anser vara ett konstruktivt sÀtt.

Transparens i en deferred pipeline :

Deferred shading Àr en renderingsteknik som har blivit allt mer populÀr i och med att hÄrdvaraukraven för tekniken inte lÀngre Àr ett hinder. Ett problem med deferred shading Àr fortfarande hur transparenta objekt ska hanteras. Rapporten utvÀrderar tvÄ olika deferred pipelines som hanterar transparent geometri pÄ olika sÀtt, de tvÄ renderingsmetoderna Àr Inferred Lighting samt Light Pre Pass med framÄtrendering för hantering av transparent geometri..

Geometrins betydelse inom matematiken

Den hÀr uppsatsen berör ett möjligt samband mellan dagens elevers dÄliga geometrikunskaper Ä ena sidan och dÄliga kunskaper i hela Àmnet matematik Ä andra sidan. MÄnga elever i Sverige i Ärskurs nio gÄr idag ut med betyget icke godkÀnd. Det Àr ett faktum som oroar och behöver ÄtgÀrdas, för kommande generationers vÀl. Undersökningen har befÀst misstanken som författaren burit inom sig, att geometri inte studeras om tidigare i historien. Kursplanen i matematik som Àr förÀnderlig framhÄller till exempel inte geometrin lika tydligt som den framhölls i tidigare lÀroplaner.

Laborativ geometri vid areaberÀkning - ett komplement till matematikboken

Arbetets syfte var att undersöka hur vi som lÀrare kan anvÀnda oss av laborativa uppgifter nÀr eleverna arbetar med areabegreppet inom matematikens geometriomrÄde. Intervjuer med sex elever och observationer av 36 elever valdes frÄn tvÄ klasser i Ärskurs sju. Resultatet visade att mÄnga elever ansÄg att det var positivt om man kunde variera undervisningen genom att bÄde anvÀnda sig av laborativa uppgifter och arbeta i lÀroboken samt att vissa elever Àven fick ökad förstÄelse för areabegreppet nÀr de fick arbeta laborativt..

1 NĂ€sta sida ->